معرفی کتاب مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات

مزرعه حیوانات

 

* این کتاب که در ایران به نام قلعه حیوانات نیز شناخته شده‌است.

اریک آرثر بلر نام واقعی جرج اُرول رمان‌نویس بزرگ انگلیسی ا‌ست. او متولد 1903 در هندوستان از خانواده‌یی انگلیسی- هندی ا‌ست.

جرج اُرول، در آثار خود همه‌ی وسایل و ابزار و عناصر داستان‌های علمی- تخیلی را به کار می‌گیرد، اما درواقع تالیفات او بیش از هر چیز تبلیغاتی‌ است:
تبلیغات بر ضد کمونیسم و شیوه‌ی حکومت استالین، و اصولا هر نوع رژیم استبدادی. هر چند که آثار خود را بر اساس اعتقادات سیاسی‌اش پایه‌گذاری می‌کند، از جنبه‌های هنری آن‌ها نیز غافل نمی‌ماند.

اُرول می‌نویسد: «مزرعه‌ی حیوانات اولین کتابی بود، که با آگاهی کامل نسبت به کاری که انجام می‌دهم، تلاش کردم اهداف سیاسی و اهداف هنری را در آن باهم ترکیب کنم.»

نقد اُرول به کمونیسم شوروی حکایت حیوانات است،
یک فرم هجو‌آمیز که در آن حیوانات به عنوان نمادی برای نمایش معایب و حماقت‌های انسان استفاده می‌شوند. یک داستان زیرکانه‌ی سرگرم‌کننده که در مزرعه‌ای اتفاق می‌افتد که حیوانات ستم‌دیده‌ی آن دارای قدرت تکلم و تعقل هستند و بر ارباب ستمگر خود فایق آمده و دولتی انقلابی برقرار می‌کنند. خوک‌های تشنه‌ی قدرت، به‌ویژه سرکرده آن‌ها «ناپلئون»، به آن‌ها خیانت کرده و وادارشان می‌کند به همان روزگار بندگی خود بازگردند.

در این کتاب هر حیوانی نماد یک چهره‌ی خاص یا نماینده‌ی یک گروه است.
خوک‌ها، که قدرت خواندن، نوشتن، و سازمان‌دهی دارند، روشنفکران بُلشویکی هستند که دستگاه اداری وسیع شوروی را تحت کنترل خود داشتند. ناپلئون، استالین است، دسته‌ی اطراف وی پالیتبورو (کمیته‌ی اجرایی) هستند، اسنوبال، تروتسکی است، و اسکوالر نیز نماد پروپاگاندیست‌های رژیم است. خوک‌ها از امتیازهای تعلق‌داشتن به یک طبقه‌ی حاکم جدید (مانند غذای مخصوص و ساعات کار کوتاه‌تر) برخوردار هستند، بااین‌حال از نتایج زیر سوال‌رفتن سیاست‌های ناپلئون نیز رنج می‌برند.

حیوانات دیگر نماد دسته‌های گوناگون مردم عادی هستند.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی انلاین
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید