فن بیان در فروشندگی

فن بیان در فروشندگی

فن بیان در فروشندگی

فن بیان در فروشندگی

 

فن بیان در فروشندگی یکی از حوزه های مهمی است که فن بیان در آن نقش تاثیر گذاری دارد.

فروشندگی یکی از قدیمی ترین حرفه هاست ويكي از اركان پیدایش اجتماع ومهدهای مختلف بنا بر نیازهای مسلتزم آدمی بوده و هست. امروزه توسعه ارتباطات همچنان یکی از پارامترهای مهم در صنعت فروشندگی محسوب میشود و با توجه به فن آوری­های نوین ارتباطات فروش آسانتر و توسعه یافته تر شده است .

شایان ذکر است که باتوجه به مهم بودن  پیشرفت فن آوری در عصر حاضر وکاربردی بودن آن درسریعتر رسیدن به  اهداف و موفقیتهای اقتصادی اجتماعی فردی وجمعی ؛ اما اساسی ترین  ومهمترین عامل ارتباطی از گذشته تا کنون که تغییر ناپذیر است؛ همان زبان وشیوه ی مناسب وصحیح استفاده از آن است که به فن بیان تعبیر میشود.

فن بیان در فروشندگی از مباحثی است که هر فروشنده ای باید به آن مسلط باشد. چرا که به شما کمک می­کند که مشتری را راحت­تر متقاعد کنید. و طبیعتا فروش بیشتری را تجربه خواهید کرد.

 

 

 

حلقه های زنجیره ی فروش

آیتم های مهم ومختلفی در زنجیره ی  فروش  نقش ایفا می کنند که مشتری یکی ازا ین مهمترینها می باشد وایجاد  روابط مطلوب باعث جذب این مهره ی مهم در حیطه ی معاملات فروش خود می شود.

ادوارد دمینگ می گوید: مشتری مهمترین عنصر در زنجیره فعالیت های تولیدی بازرگانی است. اگر شخصی به نام مشتری محصول ما را خرید نکند، به احتمال بسیار زیاد مجبور به تعطیلی کسب و کارمان خواهیم شد .

بسیاری از سازمانهای موفق و کارآمد جایگاه بزرگ و معتبری در میان مشتریان خود دارند. رمز بقا و حیات یک سازمان در گرو داشتن فن بیان خوب، روابط مطلوب با جامعه مشتریان و سازمان می باشد.

 

 

باورهای اشتباه در امر فروش

ممکن است به علت تجارب و شرطی شدن های گذشته به خود تلقین کنید که نمی توانید یک سخنران حرفه ای با فن بیان در فروشندگی شوید و یا هرگز نمی توانید فن بیان در فروشندگی قوی و تاثیرگزاری داشته باشید،

اما باید از شر این تلقین منفی خود را نجات دهید و با سرمایه گذاری روی خود و تمرین و تکرار به آنچه می خواهید برسید و بیاموزید تا با رشد خود زندگی و کسب و کار خود را رشد دهید.

 

 

 

چند اصل طلایی  که باید در فن بیان با مشتری رعایت کنیم

 

 صدای واضح:

بسیاری از فروشنده ها در موقع صحبت با مشتری بگونه ای حرف می زنند که مشتری متوجه صحبت آن ها نمی شود.

مشکلات عمده ای که دیده می شود شامل سرعت زیاد صحبت، لهجه داشتن، جویده جویده شدن برخی از حروف و کلمات است.

بهترین گزینه برای حل این مشکل ضبط صدا و گوش دادن به صحبت های خودتان و حذف مواردی که مشکل داشته اید.

 

 

انتقال شور واشتیاق:

فن بیان در فروشندگی قوی و تکنیکی؛   قدرت شما برای انتقال شور و اشتیاق تان به مشتری در زمینه فروش محصول، کلید راهیابی به موفقیت شماست. واین امر ارتباط تنگاتنگی با اعتماد به نفس شما دارد که دریایی از شور وشوق برای مشتری شما به ارمغان می آورد.

 

 

 

تشخيص نياز مشتری با سوال كردن

با مهارت فن بیان در فروشندگی یاد می گیرید سوالات درست از مشتری بپرسید.

مهم ترین مهارت در تسلط به هنر فروشندگی توانایی پرسیدن سوال های صحیح و به موقع از مشتری است

اگر فروشندگی به نحو مطلوب و درست با فن بیان در فروشندگی خوب انجام شود کاری است بسیار ساده و راحت.

پرسیدن سوال از مشتری هم باید دقیق و حساب شده باشد و معطوف به فروش و گرفتن پاسخ مثبت از مشتری باشد که با داشتن مهارت فن بیان در فروشندگی میتوانید به آن برسید.

از سوالات خود طوری استفاده کنید که به کشف خواسته مشتری منجر شود

تا جایی که امکان دارد طوری سوال کنید که میزان بودجه مشتری پول  نیز، معلوم شود و حد توان او برای پرداخت

موسساتی که پس از شناسایی خواسته ها و نیازهای مشتریان، آنها را بدون پاسخ نمی گذارند احتمال موفقیت بیشتری دارند .

 

 

 

جلب اعتماد واطمینان مشتری

 

یک واقعیت تلخ در مورد مشتریان این است که آنها به شدت نسبت به فروشندگان بدبین هستند و به نوعی بی اعتماد هستند. این بی اعتمادی همان پل شکسته ای است که تمام راههای ارتباطی با مشتری را قطع میکند . درمان این بی اعتمادی با ایجاد یک رابطه دوستانه خوب است.

کلیه اطلاعات مربوط به فروش را صادقانه وشفاف در اختیارمشتری خود قرار دهید.

باید سعی شود تمامی اطلاعات مربوط به فروش را از مشتری به دست آورده تا بتوانید مشکل او را حل کنید.

در این مرحله به ویژگی ها و محاسن محصول پرداخته و به مشتری راه حل ارائه می دهید

سعی کنید فقط ویژگی ها و محاسن محصول را بیان نکنید تا اعتماد مشتری خود را به صداقت خودتان و نگاه مثبت برد برد تان جلب کنید .

 

 

دوری از پرحرفی و گزاف گویی

محصول تون وقتی برای مذاکره با مشتری تون میرید، با پرحرفی ها و گزافه گویی ها سعی نکنید به قول معروف سر مشتری تون رو بخورید. بلکه از اون سوال بپرسید و با توجه به سوال اون، در مورد توضیح بدید

 

 

 

اصطلاحات تخصصی کسب و کارتان را بیان نکنید

استفاده از این اصطلاحات خاص باعث بوجود آوردن حس ناخوشایند وگاهی حس ضعف وعدم برابری در سطح اطلاعات بوجود می آورد . و ارتباط موثر را بین مشتری خود از دست خواهیدداد . آموزش دیدن وانجام دادن تمارین مداوم  در زمینه ی مهارت فن بیان شما را از افتادن دراین چاله ها کمک شایانی میکند

 

 

داشتن اطلاعات کافی

داشتن اطلاعات کافی در مورد تجارت خود واین امر مستلزم آموزش دیدن علم فروشندگی  وبدست آوردن نگرشی مثبت وفوق العاده می باشد . و همچنین  کسب اطلاعات از جایی که در آن مشغول بکار شده اید و محصولی که تصمیم به فروش آن می باشید .

درگیری احساسات مشتری

.پس هنگام فروش سعی کنید محصولات خودرا با هیجان بالا معرفی کنید

پرزنت کنید و تلنگری به احساسات مشتریان بزنید تا به خرید کردن ترغیب  شوند. یعنی دست بگذارید  برنقطه ی سوزان  نیاز مشتری خود؛ که حاضر باشد هرراهی را برای حل کردن مشکلش بپردازد وشما را یاری دهنده ی وفادار ببیند وش بازی با احساسات است ،مشتریان بر اساس احساساتشان خرید می کنند. افراد احساسی

 

 

 

نکات مهم وموثر در ارتباط تلفنی با مشتری

حتما زمان ارتباط تلفنی با مشتری یک کاغذ و خودکار همراه خودتان داشته باشید که در ابتدا نام و بعد تمام موضوعات مهم مطرح شده با فرد را یادداشت کنید. چون فراموش کردن هر کدام از اینها می تواند بهایی به سنگینی ازدست دادن مشتری برای شما داشته باشد.
یک توصیه اینکه بعد اینکه نام فرد را یادداشت کردید بعد از هر چند دقیقه صحبت یک بار نام فرد را تکرار کنید و در آخر هم صحبت های مهم را که یادداشت کردید را یک بار دیگر تکرار کنید.

با اینکار حس خیلی خوبی در فرد ایجاد می شود که برای شما مهم است و این می تواند شروع یک رابطه خوب کاری باشد.

نکته ها:

نکته اول: اینکه باید در لحن صحبت کردن ما جدیت به این معنی که مشتری احساس کند با فرد قابل‌اطمینانی صحبت می‌کند وجود داشته باشد.


نکته دوم:
اینکه باید کمی رسمی باشیم که در مورد آن صحبت کردیم.

نکته سوم: اینکه باید با مشتری مهربانانه صحبت کنیم تا حس خوب مهم بودن در مشتری ایجاد شود.

نکته چهارم: اینکه باید باانرژی و توجه کامل به مشتری صحبت کنیم تا این حس به مشتری منتقل شود که از صحبت کردن با او خوشحال هستیم و دوست داریم به او کمک کنیم.

نکته پنجم: اینکه اگر با مشتری صحبت می‌کنید این حس را به مشتری بدهید که تمام حواستان به او است و مشغول کار دیگری نیستید. و اگر کار دیگری پیش آمد از مشتری اجازه بگیرید و تلفن را در حالت انتظار بگذارید
و اما آخرین نکته اینکه هرگز تلفن رو قبل از مخاطب قطع نکنید.

نویسنده: سندس صاكي

 

 

در صورتی که به یادگیری تکنیک‌ها و اصول فن بیان و سخنرانی علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های بخش فن بیان سایت رو مطالعه و صفحه اینستاگرام پنجره چهارم زندگی رو دنبال کنید تا هرروز باهم نکات و تکنیک‌های جدیدی رو یاد بگیریم.

مقالات مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی انلاین
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید