برنامه ریزی

برنامه ریزی

برنامه ریزی

 

برنامه ریزی کردن برای انجام دادن کارهایتان حتماً برای شما هم پیش‌آمده  و بااین‌حال با حجم زیادی از کارهای مهم انجام‌نشده و عقب‌افتاده مواجه باشید و از زندگی و کارتان راضی نباشید. تجربه‌ی چنین شرایطی بیانگر ناکارآمد بودن برنامه ریزی هست که  تا الآن داشتید. البته  برنامه ریزی به معنای انجام دادن حجم زیادی از کارها نیست بلکه به معنای داشتن نقشه‌ی راه برای رسیدن به اهداف و هوشمندانه عمل کردن بجای سخت تلاش کردن است.

گاهی افراد از اینکه طبق برنامه کارهایشان را پیش ببرند احساس محدودیت می‌کنند چون آن‌قدر کارها را به‌صورت ریز و جزئی در برنامه ذکر می‌کنند که یا کار را با بی‌میلی و با حداقل کیفیت انجام می‌دهند یا کلاً کار را انجام نمی‌دهند.

برنامه ریزی مؤثر مستلزم زمان بندی و اولویت‌بندی صحیح کارهاست. یکی از راه‌های کارآمد در اولویت‌بندی کارها در برنامه‌ریزی ، اولویت‌بندی بر اساس مهم و غیر مهم بودن کارهاست یعنی کارها را به 4 دسته تقسیم‌بندی کنیم :

 

مهم و فوری :

این کارها دو نوع هستند؛ نوع اول کارهایی که قابل پیش‌بینی هستند و به یکباره پیش آمدند و نوع دوم کارهایی هستند که انجام آن‌ها را تا دقیقه‌ی نود به تعویق انداختید. جهت جلوگیری از غافلگیر شدن زمان پیش آمدن کارهای پیش‌بینی‌نشده می‌توان در برنامه‌ی خود بخشی را برای این کارها در نظر بگیرید.

کارهای مهم و فوری باید در اسرع وقت انجام شوند و نمی‌توان انجام آن را به زمان دیگری موکول کرد.صورت گرفتن این کارها برای اهداف بلندمدت وزنده ماندن فرد الزامی ست. نمونه‌ای از کارهای مهم و فوری زمانی است که فرزندتان تب دارد و نیاز هست او را به درمانگاه ببرید.

 

 

مهم و غیر فوری :

کارهایی هستند که انجام آن‌ها در بلندمدت موفقیت‌های بسیاری را برایتان رقم می‌زنند و موجب ایجاد تغییرات اساسی در زندگی‌تان می‌شود. این کارها بسیار مهم هستند اما چون فوریتی ندارند کم‌اهمیت جلوه می‌کنند و اغلب افراد از انجام آن غافل هستند و برای اجرایی کردن آن‌ها دچار تعلل و اهمال می‌شوند تا زمانی که از حالت غیر فوری خارج‌شده و به حالت فوری دربیایند و در دسته‌ی کارهای مهم و فوری قرار بگیرند. درحالی‌که افراد موفق در انجام کارهای این دسته تمرکز بیشتری دارند و برنامه‌های خود را بر اساس آن تنظیم می‌کنند و در جهت اجرایی شدنشان اقدام می‌کنند. نمونه‌ی کارهای این دسته؛ عدم چکاپ پزشکی تا زمانی که مسئله و بیماری جدی پیش آید ، یادگیری زبان دوم و یا مهارت‌های کاری که در بلندمدت موجب ارتقا جایگاه شغلی فرد و افزایش درآمد می‌شود.

 

غیر مهم و فوری :

فعالیت‌های این دسته ممکن است با فعالیت‌های دسته‌ی اول اشتباه گرفته شوند و با چنین دیدی مشغول انجام این کارها شوید و پیشرفتی را در زندگی خود نظاره‌گر نباشید. اما ازآنجاکه انجام آن‌ها در اغلب موارد بیشتر برای دیگران حائز اهمیت است می‌توان یکی از تکنیک‌های : ” نه گفتن ” مؤدبانه و قاطعانه ، محول کردن کار به دیگری ، درخواست مهلت بیشتر برای انجام کار و یا پیشنهاد راهکار به‌طرف مقابل برای انجام کار را به کار بگیرید.

با استفاده از این تکنیک‌ها کمتر دچار کمبود وقت می‌شوید و به کارهای مهم بیشتری می‌رسید و کارهای مهم انجام‌نشده‌ی کمتری خواهید داشت. نمونه‌ی کارهای این دسته زمانی است که شما مشغول انجام کار مهمی هستید و همکارتان مرتباً سؤال‌های مختلف می‌پرسد و از شما درخواستی دارد که در این صورت می‌توان با استفاده از تکنیک ” نه گفتن ” قاطعانه و مؤدبانه انجام آن کار را رد کنید و به کار مهم خود بپردازید.

 

غیر مهم و غیر فوری :

انجام کارهای این دسته بیشتر اتلاف وقت محسوب می‌شوند و بهتر است انجام‌نشده و نادیده گرفته شوند. مانند وبگردی ، اینستاگردی ، چت کردن‌های بی‌مورد با اقوام و دوستان و یا دیدن سریال. اجتناب کردن یا حذف این کارها بهترین راهکار برای فعالیت‌های این دسته است.

 

حال که با اولویت‌بندی اصولی کارها آشنا شدید می‌توانید برنامه‌ریزی مؤثرتری داشته باشید بدین‌صورت که لیست کارهای خود را به‌صورت روزانه یا هفتگی بنویسید و کارها را بر اساس تقسیم‌بندی ذکرشده اولویت‌بندی کنید و در جهت اجرایی شدن آن اقدام کنید و اگر از فعالیت‌های امروز موردی انجام‌نشده باقی‌مانده بود ابتدا علت آن را ریشه‌یابی کرده و سپس انجام آن را در برنامه‌ی روز بعد قرار داده و آن را اجرایی نمایید.

 

نکته  مهم:

نکته‌ی بسیار مهمی که باید در برنامه ریزی و انجام کارها لحاظ شود زمان‌بندی مناسب و اقدام فوری است یعنی در لحظه برای انجام کار اقدام کنید، اهمال‌کاری نکرده و انجام کار را به زمان دیگری موکول نکنید و مرتباً با خود این جمله را تکرار کنید ” هیچ بعدی وجود ندارد یا الآن یا هیچ‌وقت ” .

مجدد یادآور می‌شود که درهر یک از اولویت‌های ذکرشده، با یادگیری تکنیک ” نه گفتن قاطعانه و مؤدبانه ” و به‌کارگیری آن می‌توان از انجام کارهایی که با برنامه‌ی ما و اولویت‌های مهم زندگی ما هماهنگ نیست اجتناب کرده و به کارهایی مهم‌تر پرداخت و از اتلاف وقت جلوگیری کرد و به موفقیت‌های بسیاری دست‌یافت وزندگی خود را متحول کرد.

 

 

در صورتی که به یادگیری مطالب بیشتر در مورد عزت نفس علاقه دارید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌های بخش توسعه فردی سایت رو مطالعه و صفحه اینستاگرام پنجره چهارم زندگی رو دنبال کنید تا هرروز باهم نکات و تکنیک‌های جدیدی رو یاد بگیریم.

مقالات مرتبط

1 Comment

Join the discussion and tell us your opinion.

دیدگاهتان را بنویسید

پشتیبانی انلاین
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید